05. Kompensacja ekspozycji podczas używania flesza

a                        
W instrukcji lampy SB800 jest napisane, że podczas korzystania z flesza w trybie TTL użycie przycisku kompensacji ekspozycji aparatu powoduje rozjaśnienie lub przyciemnienie całego zdjęcia, co znaczy, że ma również wpływ na zwiększanie lub zmniejszanie mocy błysku lampy. Postanowiłem sprawdzić to doświadczalnie.

Warunki:
Normalne światło wewnątrz pomieszczenia oświetlające obiekt znajdujący się w odległości 1.5 m którym jest figurka chłopca na koniu umieszczona w środku kadru tak, by mieć pewność, że system pomiarowy flesza naświetli go prawidłowo. Jako tło służy regał z książkami 3 metry dalej. Światłomierz aparatu w trybie matrycowym, flesz w trybie TTL. Zdjęcia pochodzą bezpośrednio z aparatu D200 i zostały tylko przycięte na potrzeby tej prezentacji.

Zdjęcie 1: Flesz wyłączony, aparat w trybie A, 1/25 s, f/2.8, Kompensacja ekspozycji aparatu ev = 0


Zrobiłem zdjęcie 1 bez flesza, w trybie A i przysłonie f/2.8. W wizjerze aparatu mogłem zobaczyć jak aparat automatycznie ustawił czas na 1/25 s. Zauważ, że zdjęcie zostało naświetlone prawidłowo a piksele na histogramie są rozciągnięte od czerni na lewo do bieli na prawo i na twarzy figurki widać trochę cieni, które mają jasność taką samą jak tło. Żółty kolor spowodowany jest przez światło żarowe i niezbyt precyzyjny dobór balansu bieli przez aparat D200. Nie będę korygował balansu bieli podczas tych rozważań.

Zdjęcie 2: Flesz włączony w trybie TTL, FEC = 0 (kompensacja flesza), aparat w trybie A, 1/60 s, f/2.8, Kompensacja ekspozycji aparatu ev = 0.


FEC oznacza Flash Exposure Compensation. W zdjęciu 2 został użyty flesz, ale jak tylko został włączony aparat zmienił czas migawki na 1/60 s, który jest najkrótszym czasem ustawionym w pozycji CSM e2 menu aparatu. Zauważ, że krótszy czas migawki spowodował przyciemnienie tła w porównaniu do zdjęcia 1, ale było to zgodne z oczekiwaniem. Na histogramie pojawił się duży słupek z jego lewej strony oznaczający utratę szczegółów w cieniach. Piksele z prawej strony pochodzą z odbicia od figurki. Na histogramie widać, że nie ma przepalonych pikseli (wspinających się do góry w prawej części histogramu), ale figurka wygląda jakby zbyt jasna w tej scenie. Dzieje się tak, dlatego że kombinacja D200/SB800 daje taki właśnie efekt. Myślę, że zdarza się to dość często w kombinacji D200/SB800. Najczęściej ustawiam - 0.7 ev na fleszu dla zdjęć w pomieszczeniach ale to szczegół, który nie jest tematem tych rozważań. Zauważ, że kolor półki z książkami jest nadal żółty, dlatego że jest oświetlony głównie zastanym światłem żarowym, podczas, gdy figurka jest biała od światła lampy błyskowej.

Zdjęcie 3: Flesz włączony w trybie TTL, FEC = 0, aparat w trybie A, 1/100 s, f/2.8, Kompensacja ekspozycji aparatu ev = - 2.


W zdjęciu 3 ustawiłem ujemną kompensacją w aparacie na poziomie - 2.0 EV. Można zauważyć, że zarówno tło jak i obiekt przyciemniły się (zgodnie z tym, co jest napisane w instrukcji lampy SB800). Widać również przesunięcie w lewo zarówno pikseli jasnych jak i ciemnych oraz wspinanie się ciemnych pikseli w lewym rogu. Problem, który zgłębiam dotyczy sposobu, w jaki aparat i flesz rejestrują przesunięcie tych pikseli.

Zaobserwowałem, że migawka automatycznie została zmieniona na 1/100 s, co zaowocowało przyciemnieniem tła. Można było spodziewać się zmiany czasu z 1/60 s na 1/240 s dla zarejestrowania obrazu ciemniejszego o dwie działki. Jednakże okazuje się, że aparat pamięta o tym, że tło miało jasność na poziomie 1/25 s a 1/100 jest wartością dającą ekspozycję dokładnie o dwie działki ciemniejszą niż 1/25 s. Całkiem sprytny system. Pamięta, że zmiana czasu migawki nie wpływa na ilość światła flesza, ponieważ czas trwania błysku jest bardzo krótki (mniejszy od 1/1000 sekundy). Kompensacja ekspozycji aparatu spowodowała przyciemnienie zarówno obiektu jak i tła, co oznacza, że zmniejszyła ona również moc błysku. Oznacza to również, że informacja o kompensacji ekspozycji aparatu przesyłana jest do systemu pomiarowego lampy, gdy lampa pracuje w trybie TTL. Kompensacja ekspozycji ev aparatu zmienia przysłonę f/ lub czas migawki wpływając w równym stopniu na jasność zarówno tła jak i na obiektu poprzez zmianę mocy błysku.

Zdjęcie 4: Flesz wyłączony, aparat w trybie M, 1/25 s, f/2.8, kompensacja ekspozycji aparatu ev = 0.


W celu sprawdzenia, o czym dokładnie kompensacja ekspozycji ev aparatu informuje system pomiarowy flesza ustawiłem w aparacie tryb manualny M, wybrałem przysłonę f/2.8 oraz czas 1/25 s i zrobiłem zdjęcie 4 jako punkt odniesienia. Warto zwrócić uwagę, że histogram zdjęcia 4 wygląda identycznie jak zdjęcia 1 zgodnie z oczekiwaniem, ponieważ zostały użyte te same ustawienia.

Zdjęcie 5: Flesz załączony w trybie TTL, kompensacja błysku FEC=0, aparat w trybie manualnym M, 1/60 s, f/2.8, kompensacja ekspozycji aparatu ev=0



W zdjęciu 5 skróciłem czas do 1/60 s, błysnąłem fleszem i zdjęcia wygląda tak jak zdjęcie 2 zgodnie z oczekiwaniem.

Zdjęcie 6: Flesz załączony w trybie TTL, kompensacja błysku FEC=0, aparat w trybie manualnym M, 1/60th, f/2.8, kompensacja ekspozycji aparatu ev = -2


Na zdjęciu 6, gdzie aparat był w trybie manualnym, z czasem 1/60 s, i przysłoną f/2.8, można zobaczyć co spowodowała kompensacja ekspozycji aparatu równa -2 ev. W porównaniu do zdjęcia 6 obiekt stał się ciemniejszy a histogram, który był blisko prawej strony przesunął się w lewo, ale tło nie zmieniło się. Jest to dowód na to, że kompensacja ekspozycji aparatu wymusiła na fleszu zmniejszenie mocy błysku a tło nie uległo zmianie, dlatego że aparat nie potrafi zmienić przysłony f/ ani czasu, gdy ustawiony jest tryb manualny M. W poprzednim przykładzie aparat był w trybie stałej przysłony A dlatego zmiana kompensacji ekspozycji ev aparatu automatycznie wpływa na zmianę czasu migawki.

Zdjęcie 7: Flesz wyłączony, aparat w trybie manualnym M, 1/250 s, f/2.8, kompensacja ekspozycji aparatu ev = 0


To zdjęcie wykonałem dla pokazania jak mało zastanego światła można zarejestrować przy czasie 1/250 s. W normalnych warunkach oświetleniowych pomieszczeń czas 1/250 s powoduje prawie całkowitą eliminację światła zastanego.

Zdjęcie 8: Flesz załączony w trybie TTL, kompensacja błysku FEC=0, aparat w trybie manualnym M, 1/250 s, f/2.8 kompensacja ekspozycji aparatu ev = 0.


Zdjęcie 8 zrobiłem z fleszem. Zauważ, tło jest czarne, ponieważ flesz prawidłowo naświetlił obiekt natomiast tylko mała część błysku dotarła do tła oddalonego o 1.5 m za obiektem (moc słabnie z kwadratem odległości).

Zdjęcie 9: Flesz załączony w trybie TTL, kompensacja błysku FEC=0, aparat w trybie ręcznym M, 1/250 s, f/2.8 kompensacja ekspozycji aparatu ev = -2


W zdjęciu 9 kompensacja ekspozycji aparatu ustawiłem na -2 ev i jasność obiektu zmalała (z powodu zmniejszenia się mocy błysku) w porównaniu do zdjęcia 8. Jasność tła tylko nieznacznie zmieniła się, ponieważ niewiele światła tam dotarło. Jest to dowód na to, że możesz regulować jasność obiektu bez wpływu na jasność tła poprzez zmianę mocy błysku.

Zdjęcie 10: Flesz załączony w trybie TTL, kompensacja błysku, FEC = - 2, aparat w trybie manualnym M, 1/250 s, f/2.8 kompensacja ekspozycji aparatu ev = 0


Ostatnie 10 zdjęcie zrobiłem z ustawieniami 1/250 s, f/2.8, bez kompensacji ekspozycji aparatu, ev = 0, użyłem natomiast ujemnej kompensacji mocy błysku FEC = -2 ev. Jak widać, zdjęcie to wygląda identycznie jak zdjęcie 9 a piksele z prawej strony (reprezentujące obiekt) znajdują się w tym samym miejscu histogramu.


Podsumowanie:
Końcowy wniosek wypływający z tych rozważań jest taki, że informacja o kompensacji ekspozycji aparatu przesyłana jest do flesza w trybie TTL i może być używana do regulacji mocy błysku podobnie jak przycisk kompensacji mocy flesza FEC.

Next: 06. Kolejność zdarzeń w trybie TTL

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz