04. Blokada mocy błysku FV Lock


   
                                             
W poprzednich postach napisałem o fakcie, że system pomiarowy flesza skoncentrowany jest na środkowej części kadru. Oznacza to, że obiekt, który znajduje się poza centrum kadru zostanie naświetlony nieprawidłowo. Powyżej znajduje się przykład obiektu znajdującego się poza centrum kadru. Skorzystałem z przycisku blokady mocy błysku – FV Lock w celu prawidłowego naświetlenia obiektu za pomocą flesza. Zdjęcie wykonano w plenerze podczas przyjęcia w słabych warunkach oświetleniowych. Światła zastanego nie było prawie wcale a chciałem lekko oświetlić wodospad tak by był widoczny w tle. Ustawiłem tryb Manualny w D200, ISO 400, 1/8 sec, f/2.8 a flesz w tryb TTL.

Wycelowałem w obiekt, nacisnąłem przycisk blokady mocy błysku – FV Lock by flesz wyemitował przedbłyski i ustawił właściwą moc. Następnie przesunąłem aparat umieszczając obiekt z lewej strony kadru zgodnie z zasadą trójpodziału i zrobiłem zdjęcie. Zauważ, że zdjęcie jest ostre pomimo użycia długiego czasu migawki, ustawionego na 1/8 s spowodowanego przez zamrażanie ruchu przez krótki czas trwania błysku flesza. Ale zwróć uwagę na wodospad. Widać na nim wyraźne poruszenie ale użyłem przysłony f/2.8 by mieć pewność że jest on nieostry tak by istniejące poruszenie spowodowane trzymaniem aparatu w rękach było niewidoczne.

Gdybym skadrował ujęcie i zrobił zdjęcie bez użycia przycisku blokady mocy błysku FL Lock, system pomiarowy flesza zmierzyłby środkową część kadru, na którym wodospad widać w odległości 200 metrów i ustawiłby dużą moc błysku flesza. Fotografowany obiekt, którym nie był wodospad tylko małżonkowie zostałby całkowicie prześwietlony.

Bardzo ważną rzeczą, o której należy pamiętać podczas korzystania z przycisku blokady ekspozycji FV Lock jest to, że jego naciśnięcie blokuje moc błysku tak długo aż wydarzy się jedna z trzech rzeczy:

  1. przycisk blokady mocy błysku FV Lock zostanie ponownie naciśnięty
  2. aparat zostanie wyłączony
  3. skończy się czas wyświetlania światłomierza aparatu (6 sekund w D200), musisz wydłużyć ten czas w menu aparatu dla wygodnego korzystania z blokady mocy błysku FV Lock
Nie zapomnij wrócić do poprzedniego czasu po skończeniu korzystania z blokady mocy błysku, bo akumulator twojego aparatu szybciej wyczerpie się.
Blokada mocy błysku, FV Lock jest bardzo użyteczna dla przy seryjnym fotografowaniu grup ludzi, można w ten sposób uzyskać taki sam wygląd zdjęć w całej serii.
Jest również użyteczna w przypadku fotografowania ludzi, którzy szybko mrugają oczami. Ludzie tacy potrafią mrugnąć w reakcji na przedbłyski mają zamknięte powieki do czasu głównego błysku. Wiele zwierząt należy do grupy szybkich mrugaczy tak, że przycisk FV Lock również przyda się dla nich.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz