16. Czy wybór pola autofokusa zmienia moc flesza?

  
Ostatnio wielu doświadczonych fotografów utrzymuje, że wybierając pole autofokusa, aparat zmienia miejsce pomiaru światła flesza. Opierając się na moim doświadczeniu zdobytym podczas projektowania elektroniki fleszy wiem, że jest to nieprawda, jednakże dla udowodnienia tego przeprowadziłem kilka próbnych zdjęć.

Użyłem aparatu D3 i SB800, światło zastane było bardzo słabe, aby nie wpływało na ekspozycję.

Zdjęcie 1: Flesz w TTL, obiekt jest po lewej stronie kadru i wybrano najbardziej oddalone na lewo pole autofokusa. Można zauważyć, że obiekt jest lekko prześwietlony, dlatego że jest poza centrum kadru, ale nie to chciałem teraz badać.



Zdjęcie 2: W tym zdjęciu, (flesz nadal w TTL) przesunąłem pole ostrości na sznurek wystający poniżej czapek i pozwoliłem ustawić tam ostrość. Można przekonać się, że przesunięcie punktu ostrości nie wpłynęło na pomiar flesza. Obiekt, który teraz jest nieostry ma taką samą jasność, co poprzednio, to samo dotyczy tła.



Zdjęcie 3: Przełączyłem na tryb TTL-BL i przesunąłem punkt ostrości, z powrotem na figurkę. Można zobaczyć, że nie jest ona już prześwietlona, ponieważ tryb ten próbuje zbalansować jasność obiektu z ciemniejszym tłem.



Zdjęcie 4: W poniższym zdjęciu pozostawiłem TTL-BL i wybrałem pole ostrości na sznurek wystający poniżej czapek i pozwoliłem ustawić tam ostrość. Można zauważyć natychmiastową zmianę mocy błysku. Figurka jest teraz prześwietlona a tło jest wyraźnie jaśniejsze. Stąd wynika przekonanie wielu fotografów, że wybór pola autofokusa wpływa na moc flesza. Jednakże nie zmiana pola autofokusa wpłynęła na moc flesza, zostało to spowodowane przez odległości, na którą ustawiona jest ostrość. Na tym zdjęciu czapki są w odległości 4,5 m za figurką, a w trybie TTL-BL odległość, na którą ustawiona jest ostrość jest głównym czynnikiem decydującym o mocy flesza, dlatego większa odległość spowodowała zwiększenie mocy flesza.



Zdjęcie 5: W tym zdjęciu pozostawiłem TTL-BL, wyłączyłem autofokus i przesunąłem punkt ostrości na figurkę. Okazało się, że ekspozycja jest identyczna jak w poprzednim zdjęciu, co dowodzi, że przemieszczenie pola autofokusa nie wpływa na zmianę mocy flesza.



Zdjęcie 6: Tutaj przesunąłem pole autofokusa na sznurek i znowu ekspozycja nie uległa zmianie.



Zdjęcie 7: Na tym zdjęciu przesunąłem figurkę na środek kadru i wybrałem TTL. Ekspozycja jest prawidłowa (zgadzają się również kolory), co pokazuje, że pomimo zaawansowanego powiązania trybu TTL-BL z tłem nadal zwykły TTL lepiej się spisuje, jeżeli tylko obiekt znajduje się w środku kadru i zajmuje, conajmniej 20% powierzchni tak, że przedbłyski mogą prawidłowo go zmierzyć.



PODSUMOWANIE:

Zdjęcia te dowodzą, że przesunięcie pola ostrości nie ma wpływu na pomiar flesza zarówno w trybie TTL jak i TTL-BL. Zmiany w ekspozycji występują tylko w trybie TTL-BL po przemieszczeniu pola ostrości, ale dzieje się to na skutek zmiany odległości raportowanej przez obiektywy typu D.

Następny post: 17. Po co używać trybu manualnego w aparacie przy zdjęciach w pomieszczeniach?

1 komentarz:

  1. Bardzo fajnie i konkretne wyjaśnienie tematu. Tak krótki tekst jest w stanie tak wiele wyjaśnić, a szukałem tego przez naprawdę długi czas. Dziękuję za ten artykuł!

    OdpowiedzUsuń