Jestem często pytany, dlaczego używam trybu manualnego podczas fotografowania w słabych warunkach oświetleniowych, zamiast korzystać z trybu priorytetu przysłony? Postaram się to wyjaśnić, dodatkowo opiszę efekt stosowania synchronizacji błysku na drugą kurtynę w porównaniu do pierwszej kurtyny podczas fotografowania poruszających się obiektów.
Ważne, aby zrozumieć, że kiedy używasz trybu manualnego w aparacie, podczas gdy flesz jest w TTL, to flesz odpowiada za ekspozycję obiektu, pomimo tego, że światło zastane jest słabe o ile tylko obiekt znajduje się w środku kadru. Obiekt jest nadal naświetlany automatycznie, pomimo, że aparat jest w trybie manualnym.
Oto niezmienne warunki podczas testów:
- słabe światło zastane
- ISO 400
- f/2.8
Zdjęcie 3: Flesz załączony, aparat w trybie manualnym, migawka 1/120 s. Przesunąłem rękę w kierunku twarzy i zauważ, że nie ma ghostów. Spowodowane jest to przez zastosowanie na tyle krótkiego czasu, żeby wyeliminować światło zastane.
Zdjęcie 4: Flesz załączony, aparat w trybie manualnym, synchronizacja na drugą kurtynę, czas migawki 1/60 s. Znowu przesunąłem rękę w kierunku twarzy. Przyjrzyj się dobrze moim palcom, teraz widać ghosty z przeciwnej strony. Spowodowała to synchronizacja na drugą kurtynę, która wyzwoliła błysk bliżej końca czasu trwania migawki, inaczej niż w poprzednim zdjęciu, gdzie błysk został wyzwolony zaraz po otwarciu pierwszej kurtyny. Teraz ghosty znajdują się po właściwej stronie ruchu.
Zdjęcie 6: To zdjęcie zrobiono z takimi samymi ustawieniami jak zdjęcie 5. Chciałem tylko pokazać jak duża jest czułość na ruch i poruszyłem moją głową.
Podsumowanie:
- Robiąc zdjęcia z fleszem w pomieszczeniach, w słabych warunkach oświetleniowych, najlepiej korzystać z trybu manualnego w aparacie oraz synchronizacji na drugą kurtynę dla lepszej kontroli ghostów.
- Korzystanie z priorytetu przysłony oraz synchronizacji na drugą kurtynę nie jest dobrym rozwiązaniem w słabych warunkach oświetleniowych. Pojawia się tendencja do prześwietlania i pojawiania się ghosów oraz rozmywania.
- Korzystanie z priorytetu przysłony oraz synchronizacji na pierwszą kurtynę również nie spisuje się w słabych warunkach oświetleniowych, gdyż aparat będzie zawsze wybierał 1/60 s (czas synchronizacji błysku). Jest to zbyt długi czas, aby wyeliminować pojawianie się ghostów przy poruszających się obiektach takich jak unosząca się ręka mówcy czy ramiona tańczącej pary.
Zawsze korzystaj z trybu manualnego z synchronizacją na drugą kurtynę podczas fotografowania w słabych warunkach oświetleniowych, istnieje wtedy lepsza kontrola nad ghostami.
Nigdy nie korzystaj z priorytetu przysłony podczas fotografowania w słabych warunkach oświetleniowych gdyż nie ma wtedy kontroli nad ghostami.
Następny post: 18. Przepis na zdjęcia z fleszem w każdych warunkach oświetleniowych
Witam,
OdpowiedzUsuńRozpoczynam przygodę z DSLR (wczesniej kilka kompaktów) i po opanowaniu podstaw poprawnej ekspozycji w świetle dziennym, zacząłem szukać prostego poradnika odnośnie pstrykania z flashem. No i znalazłem! Świetnie opisane przykłady, prosty, logiczny język, wszystko zrozumiałe...Po 5-krotnym przeanalizowaniu tekstu (w celu utrwalenia wiadomości hehe) zrobiłem jakieś 30 testowych fotek i już po pierwszych pstrykach zrozumiałem jakie popełniałem wcześniej błędy! Zaczynam powoli "czuć" temat a to jest moim zdaniem najważniejsze. Serdecznie dziękuję!
Świetny artykuł!!! Gratulacje!!! Same BRAWA!!!
OdpowiedzUsuńsuper
OdpowiedzUsuń